Wikipedia förklarar ordet ”Näringsliv” med att det är ”värdeskapande verksamheter”. Ett lysande sätt att beskriva vad det handlar om. Näringslivet skapar arbetstillfällen och ekonomiska värden – men även mänskliga värden med gemenskap och att vara en del av ett större sammanhang.
Jag startade mitt företag 2012 och började blogga strax efter. För mig är bloggen en värdeskapande verksamhet även om det inte nödvändigtvis måste vara ett ekonomiskt värde. Med interaktioner, kommentarer och mail har bloggen blivit ett avstamp för nya idéer och vägar inom företagandet.
Om bloggen
Jag skriver om svenskt näringsliv utifrån flera olika perspektiv. Det kan bli en och annan guide, någon personlig krönika och lite nyheter. Men försöker ändå hålla röda tråden och koppla det som händer inom näringslivet mot mitt eget företagande och mina vänners företag.
Om mig
Jag är 38 år, spelar fotboll på fritiden och driver mitt eget företag inom kommunikation och marknadsföring. Framförallt är det marknadsföring inom den digitala världen som lockar. Om det nu ens går att skilja på digitalt och fysiskt när dessa världar allt mer växer samman. Inom näringslivet har jag intresse av utvecklingen för småföretagare. Eller rättare sagt enmansföretag. De allra flesta företag börjar som enmansföretag – men vad händer sen? Varför har vi så många enmansföretag i Sverige? Vad är det som gör att de inte växer och skapar fler arbetstillfällen? Jag kanske inte har svaret – men jag har i alla fall mina idéer om det. Idéer jag delar med mig av på bloggen.